USB Bellek ile Disk İmajı Almak

Netbook gibi CDROM’u olmayan bir bilgisayara işletim sistemi kurup ayarlarını yaptıktan sonra, ileride tekrardan saatlerce bu işlemlerle uğraşmamak için disk imajını almak istiyorsunuz fakat nasıl yapacağınızı bilmiyorsunuz. Belki daha önce Acronis True Image veya Norton Ghost kullandınız.

Acronis’in kurulumunun ardından böyle bir özelliği varmış denemedim. Bunlar lisanslı yazılımlar. Ben de daha önce Ghost görünümlü fakat bunların alamadığı Linux disk imajlarını da alabilen PING(Partition Image is Not Ghost) kullandım ve memnun kaldım. Bazen PING ile birlikte Super Grub Disk kullanmak gerekebilir bunu da belirteyim.

Disklerle oynarken dikkatli olmanız ve konuyu bilmeniz gerektiğini de belirteyim. Yanlışlık veya dikkatsizlik veri kaybına ve yedeği yoksa işinize son verilmesine, varsa zaman kaybına ve azar işitmeye sebep olabilir.

Ben daha önce Norton Ghost ile bir diski uçurmuştum çünkü disk bölümlerinin sürücü harfleri farklı görünüyordu 100 tane diskten birinde. Neyseki içinde veri olmayan bir bilgisayardı. Bu gibi durumlara karşı baştan işletim sistemi üzerinden de disklere, bölümlere ve boyutlarına dikkatlice bakmanızı tavsiye ederim.

Amacımız USB’den yüklemek olduğu için bu sefer ücretsiz olan CloneZilla’yı tercih ediyoruz.

http://clonezilla.org/download/sourceforge/ sitesinden alternative stable olan ISO dosyasını indirin.

USB diskinizi bilgisayara takın ve biçimlendirin.

http://unetbootin.sourceforge.net/ sitesinden unetbootin yazılımını indirin.

unetbootin yazılımını çalıştırıp distribution seçenekleri arasından Clonezilla’yı seçerseniz internetten download ederek kurar.

Halbuki biz ISO dosyasını diskimize indirdiğimiz için Diskimage seçeneğini seçip yanındaki gözat düğmesinden ISO dosyamızı seçiyoruz.

Birden fazla USB depolama aygıtı takılı ise doğru olanı seçip tamam düğmesine basarak imajımızı USB belleğe yazmış oluyoruz.

Artık Clonezilla ile sistemi açıp disk imajı alabiliriz.

USB’den açılış için BIOS ayarını yapmış olmanız gerekir.

Clonezilla metin modunda çalıştığı için ekran kartı problemi yaşamazsınız.

Açılış ekranında eğer siz de benim gibi Lenovo Ideapad S10-2 tipinde bir netbook kullanıyorsanız, ekran modu seçeneklerinden 640×480 olanı seçerek devam edin.

Dil olarak english ve klavye olarak english seçerek yani hiçbirşeyi değiştirmeden bu iki ekranı geçin.

İlk seçenek olan Clonezilla’yı seçin, diğer seçenek komut satırına düşürür ve hiç kullanmayacağız.

Clonezilla disk imajlarının nerede tutulduğunu veya tutulacağını veya nereden yükleneceğini soran ekranda yerel disk, ağ paylaşımı gibi seçeneler mevcut, ben bilgisayarımın D: sürücüsündeki bir klasörü belirttim. Çünkü oraya imaj alacağım.

Basit ve gelişmiş olarak iki seçenek var. Basitten giderseniz sadece imaj alma seçenekleri karşınıza çıkar.

Gelişmişten giderseniz alınmış imajı geri yükleme gibi seçenekler de çıkar.

İmaj alırken diskten diske mi yoksa diskten imaj dosyasına mı alacağınıza karar veriyorsunuz.

Ben C: bölümünü D: bölümündeki bir imaj dosyası olarak kaydetmek istiyorum.

Genelde böyle yapılır, yani C: bölümünüzde işletim sistemi kurulu olur ve D: bölümünüzde bunun imaj dosyaları tutulur ki gerektiğinde hemen imajdan sistemi geri döndüresiniz.

Diğer imaj alma programlarındaki gibi karşınıza getiriyor diskleri ve disk bölümlerini, daha sonra nereye hangi isimle kaydedeceğinizi de belirtip başlamadan önce y tuşuna basıp işlemi onaylıyorsunuz.

Disk olarak sonradan harici USB disk de takabilirsiniz, bunu bir yerde size belirtiyor ve 5 saniye beklemenizi istiyor diski taktıktan sonra algılayabilmesi için.

Benim Lenovo Ideapad makinamda Windows Xp kurulu idi, üzerine sürücüleri kurup bir de antivirus programını kurmuştum. Bu haliyle 3,5 GB falandı. Imaj alma işlemi 420 MB/saniye ile yaklaşık 6 dakika sürdü.

Ayrıca ilginizi çekebilecek daha güzel bir deneme daha yaptım.

USB’den boot edilebilir olarak hazırladığım Windows XP kurulum USB diskimin de imajını aldım ve daha sonra restore ederek de çalıştığını gözümle gördüm.

Bunu yapmak için hem Windows kurulum dosyalarının bulunduğu USB diski hem de Clonezilla’nın bulunduğu USB diski takıp sistemi başlattım.

Peki önce hangisi yüklenecekti?

Bunu BIOS’dan ayarlayabilirsiniz fakat Lenovo Ideapad’de F12 tuşuna bastığınızda açılış seçenekleri geliyor.

Clonezilla açıldığında bu sefer disk to image seçtim yani sadece tek bir bölümü değil tüm diski olduğu gibi tek imaj dosyasına kaydetmeyi seçtim. Daha önceki örnekte partition to image seçmiştim çünkü aynı diskin bir bölümünü diğer bölümüne dosya olarak kaydetmek gerekiyordu.

Yine önceki örnekte olduğu gibi imaj alma işlemi başarılı oldu.

Sonra test etmek için USB diski biçimlendirdim yani içindekileri sildim ve sisteme geri taktım restore etmek amacıyla.

Oradan Clonezilla Live imajını barındıran MP3 playerimi seçerek sistemi açtıktan sonra, Clonezilla’nın sihirbazında bu sefer gelişmiş seçeneğinden devam edip restore disk image ile devam ederek sorunsuz bir şekilde daha önce D: disk bölümündeki bir klasöre kaydetmiş olduğum disk imajını seçip restore işlemini başlattım. Yaklaşık 400 MB/saniye ile restore ediyor. Fakat sonrasında kontrol yapıyor. Dolayısıyla 1 GB boyutunda Kingston Data Traveler USB diskine restore etmek 3 dakika falan sürüyor.

Sonra restore ettiğim Windows XP USB kurulum diskimle sistemi açınca restore işleminin başarılı olduğunu görmüş oldum.

Notlar:

Clonezilla maalesef Acronis veya Ghost gibi imaj dosyalarını mount edip içindekileri imaj dönmeden görmeyi desteklemiyor. Bir çok kişi için pek bir kayıp olmasa gerek.

Ayrıca imaj dosyasını restore edebilmek için disk bölümlerinin imaj dosyasında belirtilenle aynı boyda veya daha fazla olması gerekiyor eğer farklı bir diske restore edecekseniz. Bu da normal bir durum.

Restore işleminden önce yaklaşık 10 kadar seçenek var. Gerekmedikçe değiştirmenize gerek yok fakat işinize yarayabilirler.

Evet biraz karışık gibi görünse de işimizi Clonezilla ile halledebiliyoruz. Alışkanlık meselesi. Haydi artık Acronis ve Ghost’u bir kenara bırakıp bir de Clonezilla’yı deneyin bakalım. PING’i de deneyebilirsiniz o da işe yarıyor.

 

Bir Cevap Yazın

